Kota Filipi

Kota Filipi
Khamis, 29 Januari 2015

Pada perjalanan misi keduanya, kira-kira tahun 49 Masihi, Paulus dan rombongannya membawa Injil ke Filipi seperti yang tertulis dalam Kisah Para Rasul 16. Sejauh yang dibaca, jemaat di Filipi adalah jemaat pertama di Eropah.

Ketika Paulus berasa di Tesalonika, jemaat Filipi mengirimkan setidak-tidaknya dua kali bantuan kewangan kepada Paulus menurut Filipi 4:15-16. Kemudian sementara ia berada di Korintus beberapa saudara dari wilayah Makedonia (Kemungkinan dari Filipi) mengirim lebih banyak bantuan seperti yang tertulis dalam 2 Korintus 11:7-9.
Kisah Para Rasul 20:1-6 mencatat bahawa Rasul Paulus mengunjungi Makedonia dua kali lagi sekitar tahun 55-57 Masihi iaitu sekali ketika menuju Yunani dan sekali pada perjalanan pulang yang berakhir di Yerusalem. Selama perjalanan ini orang-orang Makedonia-sekali lagi mungkin dari Filipi yang memberikan pertolongan sukarela kepada orang-orang Kudus di Yerusalem (2 Korintus 8:1-5).

Maka dari situlah Paulus di tangkap dan akhirnya ditempatkan ditahanan rumah di Roma. Paulus menulis surat-suratnya kepada jemaat di Efesus, Filipi, Kolose dan Philemon semasa dalam tahanan rumah di Roma.

Robin Maramat, M.C.S (MBTS)
 

0 ulasan:

Catat Ulasan

Paling terkenal